Multi-talent Francois Kevorkian is een naam die geen introductie behoeft. Met meer dan 40 jaar eraring heeft FK vele rollen in zijn lange en legendarische carrière bezet zoals: drummer, DJ, A&R man (Artist & Repertoire), remixer en producer. Zijn vaardigheden kennen geen grenzen.

Francois Kevorkian
Francois Kevorkian

Wie is Francois Kevorkian?

Francois heeft jaren doorgebracht in de rudimentaire clubs waardoor zijn oren veel verschillende geluiden te verwerken kregen. Door deze sounds te combineren werd hij de man achter de het legendarische dans & disco label Prelude begin jaren 80, en dit leidde er weer toe dat hij werkte met onder andere The Eurythmics, Depeche Mode , Erasure, D-Train, Yazoo, The Smiths, Kraftwerk en nog veel meer. Kevorkian is origineel en legende van New York City en is nog altijd actief. Het respect dat hij onder zijn leeftijdsgenoten kreeg is nog nooit afgenomen. Zijn avontuurlijke uitgebreide dj-sets, speciale mixen en remixes en zijn open oren en open geest hebben ervoor gezorgd dat hij de geschiedenis ingaat als een muzikale pionier in verschillende genres.

Wave Music

Terugspoelend naar 1995. De ‘Wave Music’-imprint van Kevorkian is ontstaan ​​met een handvol releases de eerste paar jaar. Niemand kon zich voorstellen dat zijn zelf geproduceerde ‘FK EP‘ – de eerste release op het label – een houseklassieker zou worden. Gemakkelijk een van de meest  spannende en solide EP’s die uit NYC komt tijdens deze golden age van de housemuziek. Over 4 tracks worden we meegenomen op een gedegen reis door een wereld die ongetwijfeld is geïnformeerd door FK’s tijd als een ingenieur, DJ en vooral een muziekliefhebber.

Het logo van Wave Music

Hypnodelic EP

EP-opener ‘Hypnodelic’ is een klassiek voorbeeld van kwaliteit-deephouse. Een diepe, solide plaat die de nagesynchroniseerde vocalen van Freddie Turner combineert met FK’s toetsenbordspel en onberispelijke drumprogrammering. Dit nummer lijkt haast geschreven als toekomstige klassieker.

‘Mindspeak’ heeft ook een aantal stevige drums, en heeft een respectvolle knipoog naar Chicago. Het is een ongelofelijk gemixte en gearrangeerde peaktime knaller die de dansvloer keer op keer de diepte in drijft. ‘Edge Of Time’ verwelkomt ons aan de keerzijde van de EP met wilde Latin percussions en old skool horn stabs die de drijfkracht zijn van deze monsterlijke plaat, aangevuld met donkere sounds effecten. ‘Moov’ rondt de zaken af ​​op een meer ingetogen, dromerige en rustigere manier. Omgekeerde percussies en uit elkaar geplaatste synth-akkoorden zijn kenmerken van dit mooi ingetogen en warme nummer. Een perfecte manier om een EP af te sluiten na een echt speciale muzikale reis.

Deze essentiële heruitgave van de ‘FK EP’ is volledig in licentie gegeven en geremastered in samenwerking met FK uit de oorspronkelijke master tapes van Optimum Mastering, Bristol UK. Het is gedrukt op vinyl van hoge kwaliteit en verpakt zoals de release van 1995 was. Een echt klassieke deep house EP, opnieuw beschikbaar op vinyl in 2018. Welkom terug Wave Music!