Kerri Chandler is ongetwijfeld een van de beste en meest productieve ambassadeurs van de housemuziek. Met een carrière van bijna 3 decennia heeft de trots van de underground in New Jersey onuitwisbaar zijn stempel gedrukt op niet alleen elektronische muziek, maar ook muziek als geheel. We hebben een top 10 uitgekozen van beste en meest invloedrijke tracks van deze legende. Met meer dan 100 releases op zijn naam, was dit geen gemakkelijke taak, dus we zijn misschien wel iets vergeten. Laat ons weten wat jouw favoriet is!

 

Kerri Chandler – Super Lover (1990)

Het begin was erg bescheiden. Kerri’s eerste release (op zijn eerste label) had aanvankelijk een oplage van 500 exemplaren. Die plaat is nu een echte collectorenitem geworden en waarschijnlijk ook de meest dure plaat die je van Kerri kunt kopen op dit moment. Tony Humphries, toen een van de grootste dj’s van het New York House, pikte het op en de track werd getekend bij Atlantic. Die bracht het uit als Three Generations, die in een grotere oplage werd geperst.. De toon van Kerri Chandler in de house scene was gezet.

Wil je trouwens weten wat de duurste elektronische 12” ooit verkocht zijn? Check ’t hier.

 

 

Kerri Chandler – Track 1 (Atmosphere E.P. Vol. 1) (1993)

Kerri’s roots liggen misschien in soulfull house, maar hij heeft ook altijd iets gehad voor stevige kickdrums. ‘Track 1’ van de ‘Atmosphere’ EP, is daar een goed voorbeeld van. De beukende beat zou niet misstaan ​​op een techno-plaat, maar dan glijden de slinkse keyboard-riffs naar binnen, vervolgens een sax die we vaker tegen komen op zijn producties. Voor de productie van deze track modificeerde Chandler zijn eigen drumcomputer om die stevige kick en soepele baslijn te krijgen. Een heerlijk contrast van ruw en soepel. Misschien om dit te benadrukken is dit niet je gemiddelde deep house deuntje, zijn finishing touch – die zelden wordt gebruikt in de dance muziek – is een tinkelen van klavecimbel. Als je alleen ruimte hebt voor één KC-track in je verzameling, moet dit ‘m zijn!

De opvolger van deze EP bracht Kerri trouwens uit onder een andere alias Stratosphere, maar is niet zo iconisch als deze.

 

Kerri Kaoz Chandler Presents Arnold Jarvis – Inspiration (1994)

Een hartverscheurende piano geschraagd door een van Kerri’s kenmerkende dikke baslijn. Dan is er nog de zang van Arnold Jarvis. De man klinkt bijna alsof hij huilt terwijl hij dit zingt!  Een heerlijke combinatie.

 

Kerri Chandler – Keep Me Inside (Trionisphere EP Part 1) (1996)

Talloze keren geremixt en zijn tijd ver vooruit. Producers van nu proberen de sound na te maken zoals Chandler dat al deed in de jaren 90. Keep Me Inside lijkt op het eerste gezicht een simpele 4 to the floor housetrack, maar niets is minder waar. Ondanks de stevige beat heeft de track toch een emotioneel randje met de repetitive vocals en strings op de achtergrond.

 

Kerri Chandler – Rain (The Mood EP) (1998)

In het midden tot het einde van de jaren ’90 bracht Kerri Chandler ook een aantal invloedrijke garageplaten zoals ‘Rain’ uit, die verscheen op deze vier track tellende EP. Het klassieke garagesound gecombineerd met de zijdezachte toetsenbord, luide, sissende hi-hats en een soulvolle zang bevinden zich in dezelfde skippety-stijl als Masters At Work. Gereleased op het garagelabel van de jaren 90, Nervous.

 

The System – You’re In My System ( Kerri Chandler Remixes) (1998)

We blijven nog even in 1998 voor wellicht de meest felbegeerde Kerri Chandler record aller tijden. Het is een remix van The System – You’re In My System. Helaas konden ze bij Ibadan record nooit een licentie krijgen voor de vocals waardoor een repress onwaarschijnlijk is. Het is dan ook bij een promo copy gebleven. Wel zijn de tracks opnieuw uitgebracht zonder vocalen en er is zelfs een Spaanstalige versie van deze plaat! Magistrale akkoorden.

 

Kerri Chandler ‎– Moving In (The Thing For Linda EP) (1998)

Dat 1998 een goed jaar was voor Chandler merken we wel aan de ‘The Things For Linda EP’. De New Yorkse distributeur Linda is een vrij grote deal in het leven van Chandler: er zijn vier EP’s naar haar vernoemd.  ‘Moving In’, een van de meest opbeurende house deuntjes ooit. Goede vibes, terwijl Kerri de track bestrooit met rinkelende vleugjes piano en stukjes vrouwelijke vocalen. Het is onmogelijk om niet vrolijk te worden na het luisteren van dit nummer.

 

Kerri Chandler – What is 6.23 (Trionisphere the Album) (2003)

De muzikale trend was niet aan de kant van Chandler als het ging om zijn tweede album. In 2003 ging post-electroclash, clubland helemaal over techno en electro. House die-hards wisten dat ‘Trionopshere’ een juweeltje was, maar het kreeg niet de aandacht die het verdiende. In feite was het zijn tijd ver vooruit. ‘Trionosphere’ is nu een erkende klassieker. De jacking beats en dikke sub-bas op ‘What Is 6.23’ klinken nog steeds messcherp.

 

Waar komt 623 eigenlijk vandaag? Kerri Chandler: “Oh,” Kaoz 623. “Ik ben niet te veel bijgelovig, maar ik heb gemerkt dat ik altijd een slechte tijd had, en dat was altijd 23 juni. Het was altijd erg chaotisch rond die periode.Er waren vreselijke dingen gebeurd, mensen kwamen te  overlijden, ik raakte in gevechten, of het huis van mijn vriendinnen werd in brand gestoken, allemaal rond dezelfde tijd, en ik bleef het zien. In een jaar mijn stierf mijn grootmoeder, oom en neef de dagen na elkaar, 6/23, 6/24, 6/25. Het viel me op dat elk jaar rond dezelfde tijd zou het opnieuw chaos zou voorkomen.

 

Kerri Chandler – Bar A Thym (2005)

Deze titel, Bar A Thym, is een mooi eerbetoon aan de stad Toulon (Frankrijk) en het Sunslice House Music Festival. Drie jaar op rij, van 2002 tot 2004, was Kerri daar, met enkele van zijn vrienden. Bar A Thym is een bar waar sommige afters plaatsvonden, met een echte feeststemming. Op een avond kon je bij de Bar A Thym artiesten vinden, zoals Kerri Chandler, DJ Deep, Blaze (Kevin Hedge en Josh Milan), Jovonn en Dennis Ferrer. Dat moet een feestje zijn geweest. Al deze goede herinneringen hebben geleid tot de track Bar A Thym.

 

Kerri Chandler – Mommy, Whats A Record? (The Things for Linda 2010)

De A-kant van de vierde ‘Thing For Linda’, is ‘House Is House’ een open brief aan de dansgemeenschap. “Vertel me waarom sommige van de beste DJ’s / producers die ik ken nog steeds in hun slaapkamer zijn, maar je hebt een aantal superster-dj’s die zelfs geen enkele machine kunnen inschakelen”, mijmert hij over een schaarse, jacking groove. Aan de andere kant herinnert Kerri zich dat hij een lift deelt met een moeder en een zoon, waarbij de zoon vraagt: ‘Mama, Whats A Record?’ – de titel van het nummer. Gedrukt rond de rand van het centerlabel staat:

Records are forever held on to, files are not’.

 

 

Een mooie afsluiter van deze 10 prachtplaten. Wat vinden jullie de beste Kerri Chandler plaat? Laat het weten in de comments!