Atacama is het eerste en nieuwe album van Etui Records oprichter Insect O. Dit album is een compilatie van 10 nummers waarin een breed scala aan muziekproducties wordt getoond. Het zijn herinneringen aan de reizen die Insect O. de afgelopen periode heeft gemaakt. In deze review gaan we mee op deze reizen.

Insect O. - Atacama

Verre landen

Etui Records viert zijn 20-jarig jubileum, een uitgelezen kans om die feestelijk te vieren met een album. Naast muziek deelt Insect O, wiens echte naam Olivier Hartmann is, ook een grote passie voor reizen en video-opnamen. Dat is meteen te merken aan zijn openingsnummer ‘Wanderlust’. De track begint met stemmen uit video-opnames die hij zelf maakte in Kruger National Park in Tasmanië. Leidend zijn een zware bastoon en een oplopende white noise, die klinkt als een zee in de verte. Een vrij mysterieus begin.

Voor aanvang van dit album maakte Insect.o zijn eigen modulaire synthesizer die veel invloed heeft gehad op het werk voor Atacama, waar hij totaal 3 jaar over deed. Tijdens dit proces maakte hij meer dan 30 potentiële tracks voor dit album. Als deze tracks na talloze keren luisteren nog steeds niet gingen vervelen waren ze geschikt voor het album. Aldus Insect.O.

insect o
Insect O. met zijn modulaire synthesizers

Vervolg van de reis

We vervolgen onze reis naar ‘Resonance’. Zoals de track al doet vermoeden zit dit nummer vol met resonerende tonen met een kenmerkende melodie over sprankelende drums. Je doet het nummer pas echt recht aan, als je een koptelefoon opzet en je ogen sluit. Elke keer als je weer luistert hoor je nieuwe geluiden, waar ze vandaan komen blijft een raadsel.

Met ‘Forest of the Monkey’, merken we goed dat we iets meer tempo gaan maken. Voor deze track werd Hartmann geïnspireerd door de apen uit Borneo, die dan ook terug te vinden zijn op de achtergrond.

Eenmaal aangekomen bij de titeltrack Atacama wanen we onszelf in de bloedhete woestijn in Chili. Meeslepende techno met veel echo’s die we van zijn eerder werk kennen.

Insect O. - Atacama Vinyl

Geluiden van persoonlijke reizen

Dat het reizen niet alleen over verre landen gaat bewijst Insect O. met zijn nummer ‘Train to Tresor’. In deze track gaat hij terug naar de herinneringen van zijn allereerste reis naar de Tresor, een legendarische club in Berlijn. De dromerige geluiden uit de vorige nummers maken hier plaats voor een technoplaat die niet misstaat in een verlaten Duits warenhuis.

‘Pan De Azúcar’ is een vreemde eend in de bijt op dit album en stapt compleet weg van pulserende beats en meeslepende echo’s. Het lijkt wat meer experimenteler van aard, maar wel eentje die wat rust creëert na de treinreis. Mocht je nog niet volledig tot rust gekomen zijn kan het nummer ‘Oceans Plastics’ je daarbij helpen. Hier geen kicks of basdrums, maar een oceaan van geluid.

Met ‘New Dawn’ breekt er een nieuw dag aan. Een hoopvol nummer met rare tech-achtige geluiden op de achtergrond. Maar als je even rustig denkt op te staan komt daar het nummer ‘Afterrave’  dat duidelijk het meest harde nummer op dit album is. De typische dub techno geluiden hebben hier plaats gemaakt voor serieus stevige kicks.

Afsluiter

Op het moment dat je denkt dat Hartmann zijn echopedaal heeft weggegooid komt daar de heerlijke afsluiter van deze reis met ‘Ghost in Space’. Een typerend nummer van de Duitser met prachtige akkoorden en meeslepende strings waarbij hij niet schuw is van reverb.

Het slogan van dit album luid: “Music for traveling” en met Atacama is dat zeker gelukt. Of je nu verre reizen hebt gemaakt of een dagelijkse reis maakt, het is een heerlijk album voor onderweg. De prachtig en gelimiteerde White / Blue Marbeled vinyl versie is nog beperkt verkrijgbaar met een totale oplage van 200 stuks.

Tracklist
A1 Wanderlust
A2 Resonance