De Duitse producer Map.ache, echte naam Jan Barich, heeft vorige maand zijn tweede album uitgebracht op Giegling en afgelopen week was dan ook de 3LP vinyl versie verkrijgbaar. Geïnspireerd door de dood van zijn vader en de geboorte van zijn zoon, is ‘Vom Ende bis zum Anfang’ een emotionele reactie op deze gebeurtenissen met 12 nieuwe nummers verspreid over drie platen.

Sentimentele opening

Het is nu zes jaar geleden dat Map.ache zijn prachtige debuutalbum ‘Ulfo’ op zijn eigen imprint KANN Records uitbracht. Dat album werd geprezen om zijn veelzijdigheid. Het was namelijk een heerlijk luisteralbum, maar werkte ook goed op de dansvloer. Met ‘Vom Ende Bis Zum Anfang’ gaat Map.ache meer op de ambient tour gecombineerd met house. De nummers zijn dus minder dansbaar dan voorheen maar passen goed bij de treurige stemming van het overleden van zijn vader en de hoopvolle geboorte van zijn zoon.

Als we naar de cover kijken staat er dan ook een sentimentele foto die past bij de bitterzoete en euforische stemming van de afgelopen tijd. Het langverwachte project begint met name met het lang gezochte anthem “Seis”, dat werd gespeeld tijdens recente Giegling-evenementen en bij de protesten van het Georgische parlement eerder dit jaar. ‘Dream / Awake’, uitgebracht als muziekvideo in augustus, begint inderdaad vrij dromerig zoals de titel doet vermoeden, maar bouwt gedurende 5 en half minuut op naar een emotioneel beladen orkestrale track.

‘Loosing is not an option’ is een nummer met minder bombarie en begint erg hoopvol. Halverwege het nummer komt er onverwachts een bass tevoorschijn en gecombineerd met duistere geluiden lijkt de track weer donker te eindigen. Toch dooft het nummer langzaam als een nachtkaars. ‘Errante’ pakt de zaken wat anders aan en begint met een duidelijke 4 to the floor beat voorzien van zachte pianotoetsen die gesampeld zijn van Italiaanse ambient-collega Emanuele Errante. Verklaart ook meteen de naam van de track.

Meer beat

Op de C-kant van dit album vinden we ‘Friden’. Een sobere en ontspannen housetrack en geeft aan dat we meer kicks kunnen verwachten. ‘Birthday 2.0’ verwijst natuurlijk naar de geboorte van zijn zoon en begint met een synthesizer. Leider door dit nummer is een hartslag die symbool staat voor de geboorte en hoop.

‘Homerun’ is een middelpunt van het album. Het zeer monotone begin lijkt aanvankelijk heel conceptloos. Het repetitieve vocale fragment ” You get home ” klinkt continu gedurende de eerste twee en een halve minuut. Alleen dan begint een warm klinkende synth op de achtergrond. Midden in het nummer komt daar ook opeens achtergrondvocalen bij die uit het nummer van Mary J Blige lijken te komen. ‘Haus Without Walls’ lijkt dan een kort bruggetje met een uiterst bekend sample uit vroegere house tracks naar de twee nummers die moeten zorgen voor gevulde dansvloeren. ‘Copy Love’ en ‘You Need The Devil’ zijn dan meer house georiënteerde tracks,  maar een peaktime knaller wordt het nooit. Niet dat we dat verwacht hadden overigens.

Afsluiter

Met de F-zijde biedt Map.ache twee sluiters van zijn album. ‘Salus’ pakt duidelijk het tempo van de vorige nummers op. Als laatste klinken dan nog de enkele steriele geluiden van ‘Arruve’ en dan zit de trip er al weer op.

Vom Ende Bis Zum Anfang is een geweldig album dat nooit zijn betekenisloosheid verliest. Alles heeft een betekenis en is vol beladen. Barich heeft je met dit album meegenomen op een emotionele reis van rouw en hoop. En hoewel die emoties soms mijlenver van elkaar af lijken te staan komen ze met dit album erg dichtbij. Dit tweede album kan het tot de beste werken van zijn carrière worden gerekend.

TRACKLIST

A1. Seis
A2. Dream / Awake